Prisma » Educaţie » Educaţia civică se predă acum în toate ţările europene

Educaţia civică se predă acum în toate ţările europene

Toate statele membre ale UE au integrat “educaţia civică” în programele lor şcolare pentru ciclul primar şi cel gimnazial – chiar dacă abordările sunt diferite, după cum arată un raport publicat recent de Comisia Europeană. Îmbunătăţirea cunoştinţelor şi a aptitudinilor de predare a acestei materii rămâne însă o problemă, întrucât doar două ţări, Regatul Unit – Anglia şi Slovacia, oferă şi formare pentru viitorii profesori de specialitate în cadrul programelor educaţionale de bază pentru cadre didactice. Raportul indică un consens general cu privire la obiectivele educaţiei civice: dezvoltarea gândirii critice, a deprinderilor analitice şi a atitudinilor menite să stimuleze participarea activă în şcoală şi societate.

Raportul a relevat că şcolile din toate statele europene au introdus reguli şi recomandări menite să încurajeze participarea şi practicile democratice, de exemplu prin alegerea de reprezentanţi ai claselor, de consilii ale elevilor şi de reprezentanţi ai elevilor în cadrul organelor de conducere ale şcolilor. Aceste practici cresc şansele ca tinerii să se implice în mod activ, mai târziu, în viaţa socială şi politică.

Dacă toate ţările dispun de orientări care prevăd să li se ofere elevilor un cuvânt de spus în gestionarea şcolilor lor, din 2007, peste jumătate dintre ele au pus deja în practică cel puţin un program sau proiect cu finanţare publică în vederea cultivării valorilor şi atitudinilor cetăţeneşti în afara şcolii. Acestea includ iniţiative de încurajare a elevilor proveniţi din grupuri etnice sau socioeconomice diferite să se implice în activităţi comune (Letonia, de pildă, a lansat un astfel de proiect) sau de reunire a copiilor din şcoli primare cu persoane în vârstă din centrele pentru bătrâni (Franţa este una dintre ţările care încurajează astfel de proiecte “intergeneraţionale”).

De asemenea, la evaluarea elevilor, se foloseşte tot mai mult criteriul participării active. Astfel, peste o treime dintre ţările europene ţin seama acum de participarea la activităţi şcolare sau comunitare atunci când evaluează elevii.

Context

Raportul “Educaţia civică în Europa”, compilat pentru Comisie de către reţeaua Eurydice, ia în considerare 31 de ţări europene – statele membre ale UE, Islanda, Norvegia, Croaţia şi Turcia.

El oferă o privire de ansamblu asupra modului în care au evoluat în ultimii ani politicile şi măsurile din domeniul educaţiei civice. Raportul furnizează o imagine generală asupra a cinci subiecte principale: 1) scopurile şi organizarea programei de învăţământ; 2) participarea elevilor şi părinţilor la activităţile şcolii; 3) cultura şcolii şi participarea elevilor în societate; 4) apreciere şi evaluare; 5) sprijinul acordat cadrelor didactice şi directorilor de şcoală. Raportul pune, de asemenea, în evidenţă progresele realizate, acolo unde sunt evidente, de la studiul Eurydice pe aceeaşi temă din 2005. Anul de referinţă este 2010-2011.

Îmbunătăţirea cunoştinţelor şi aptitudinilor cadrelor didactice care predau cetăţenia rămâne în continuare o provocare. Deşi, în general, educaţia civică este integrată în cursurile de bază ale cadrelor didactice care se pregătesc să predea materii precum istoria şi geografia în învăţământul secundar, numai două dintre cele 31 de ţări evaluate (Anglia şi Slovacia) formează efectiv viitoarele cadre didactice ca specialişti în educaţia civică. Mai mult, deşi mai multe ţări şi-au reformat programa în domeniul educaţiei civice în ultimii ani, reformele au fost rareori introduse în formarea iniţială a cadrelor didactice sau în programele de dezvoltare profesională continuă.

De asemenea, raportul mai relevă o lipsă generalizată a unor metode standardizate care să ghideze cadrele didactice în evaluarea elevilor.

Eurydice

Raportul a fost întocmit de reţeaua Eurydice, care furnizează analize şi informaţii cu privire la sistemele şi politicile educaţionale din Europa. Ea constă din 37 unităţi naţionale din toate cele 33 de ţări participante la programul UE de învăţare pe tot parcursul vieţii (statele membre ale UE, Croaţia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveţia şi Turcia). Reţeaua este coordonată şi administrată de Agenţia Executivă pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură a UE.

Comisia Europeană, IP/12/514,31/05/2012

Spread the love


Scrieti un comentariu