Prisma » Ştiinţă » Spărgătorul de gheaţă care se va deplasa lateral

Spărgătorul de gheaţă care se va deplasa lateral

Având în vedere că spărgătoarele de gheaţă actuale eliberează o cale navigabilă pentru alte nave deplasându-se prin stratul de gheaţă format la suprafaţa oceanelor, pe care îl sparg şi îl îndepărtează, ele trebuie să fie mai mari decât vasele de transport obişnuit sau să se deplaseze mai multe astfel de nave. În Finlanda, pe şantierul naval Arctech Helsinki, abordarea este total diferită. Aici se construieşte un spărgător de gheaţă asimetric, care poate creşte suprafaţa frontală mult mai eficient, pentru a face drumul prin gheaţă la un unghi de până la 30 de grade.

Începând cu luna iunie, aproximativ 200 de muncitori au început asamblarea scheletului navei NB 508 (denumirea proiectanţilor – spărgător de gheaţă şi vas de salvare NB 508), prima dintr-o clasă nouă de nave pentru spargerea gheţii, concepută pentru a tăia o cale largă prin gheaţa arctică prin carena ei asimetrică. După finalizare, la începutul anului viitor, NB 508 va intra în serviciu sub pavilion rusesc, deschizând calea pentru accesul navelor mari la porturi cum ar fi St. Petersburg, în Golful Finlandei.

NB 508 va fi în avangarda transportului maritim global în Arctica. Subţierea gheţii aduce deja nave în apele din largul coastei de nord a Rusiei, care oferă o rută mai scurtă din Europa în Asia decât tipica trecere prin Canalul Suez. În 2012, 46 de nave au trecut prin noua rută din Nord. În acest an, numărul a depăşit deja 250.

În prezent, gheaţa este cel mai mare obstacol pentru dezvoltarea acestui drum, şi împiedică, de asemenea, accesul în porturi “reci” din Finlanda şi vecina Rusie. Spărgătoarele de gheaţă acţionează ca escorte, dar acestea au, de obicei, doar posibilitatea de a forma canale de aproximativ 25 de metri lăţime, prea înguste pentru clase mai mari de nave container. Dublarea escortei lărgeşte canalul, dar la un cost mai mare.

Cu 76,4 metri lungime şi 20,5 metri lăţime, NB 508 îşi va folosi coca sa unică, asimetrică, pentru a tăia canalul navigabil prin gheaţă. Fiecare din cele trei motoare propulsoare, montate în jurul carenei, se pot roti pentru a se obţine o împingere în orice direcţie. Astfel nava se poate balansa şi ataca gheaţa la un unghi de până la 30 de grade. În acest timp, combustibilul şi apa este pompată de-a lungul interiorului carenei pentru a deplasa centrul de greutate al navei oferind o spargere optimă a gheţii. Ideea este ca nava să fie în măsură să se deplaseze în gheaţă până la 60 de centimetri grosime, formând un canal de 50 de metri lăţime, suficient pentru nave container mari.

spargator gheata comparatie clasic oblic

Coca asimetrică are şi un dezavantaj major. Simulările arată că aceasta se va ridica şi rula neregulat pe mare iar piloţii vor trebui să înveţe cum să navigheze nava pentru a compensa. “Există o mulţime de moduri diferite de funcţionare a navei şi toate trebuie să fie abordate atunci când se lucrează la metoda în care se foloseşte puterea celor trei propulsoare,”, spune Mika Willberg, manager de proiect la Arctech. “Dar, în cele din urmă, după ce te-ai antrenat pe un simulator, vei sfârşi prin a fi capabil să conduci acest vas cu un sistem gen joystick”.

Acest model de vas poate fi echipat şi pentru a ajuta la curăţarea scurgerilor de petrol. Nava va oferi un sistem avansat de recuperare a petrolului, potrivit pentru opera-rea în ape dificile. “Din nou, acest lucru este posibil pentru că nava se deplasează lateral, împotriva scurgerii, şi absoarbe pata de poluare într-un rezervor intern de 900 metri cubi, care poate separa petrolul de apă”, spune Willberg.

Dacă totul merge conform planului, NB 508 va fi în apă până în noiembrie şi va sparge gheaţa arctică înainte de dezgheţ, primăvara viitoare.



Scrieti un comentariu