Prisma » Ştiinţă » Aeronava hibrid ESTOLAS

Aeronava hibrid ESTOLAS

Aşa cum reiese din eforturile depuse în Filipine, în urma taifunului Haiyan, deplasarea personalului de sprijin şi ajutoare în zonele sinistrate şi evacuarea victimelor, este o problemă majoră atunci când infrastructura a devenit inutilizabilă în situaţii de catastrofe naturale.

Un nou concept de aeronave, care combină caracteristicile unui dirijabil, avion, elicopter şi vehicul pe pernă de aer, care este dezvoltat ca parte a proiectului Scurtă Decolare şi Aterizare pe Orice Suprafaţă (ESTOLAS) al Comisiei Europene, ar putea ajuta la rezolvarea problemei.

Aeronava hibrid ESTOLAS are un design compact, cu motoare cu elice montate în partea din spate a unui corp principal în formă de disc, care poartă un rotor ca cele ale elicopterelor. Aeronava este compusă aproape în întregime din materiale compozite uşoare şi incinte ale corpului pot fi, de asemenea, umplute cu heliu pentru a reduce şi mai mult greutatea aeronavei, oferind în acelaşi timp putere suplimentară de ridicare. Acest lucru i-ar permite să decoleze şi să aterizeze la viteze mici pe piste scurte şi, în cazul în care nu sunt disponibile piste convenţionale, se poate utiliza perna de aer şi roţile tip schiuri pentru a decola şi ateriza pe orice suprafaţă naturală, cum ar fi câmpuri, mlaştini, apă sau zăpadă.

Echipa implicată în proiect examinează pentru ESTOLAS dimensiuni diferite, adică mici – cu sarcina utilă sub 3 tone, medii – între 10 şi 80 tone, mari – peste 80 tone sarcina utilă. Coordonatorul de proiect, Alexandru Gamaleyev de la Universitatea Tehnică din Riga, Letonia, spune că un model supergreu ESTOLAS ar fi capabil să decoleze şi să aterizeze pe distanţe de 175 m, în timp ce versiunile mici ar putea face acest lucru în interval de doar 75 m.

Rata de sarcină ar fi, de asemenea, de 1,5-2 ori mai mare decât la jeturile convenţionale sau avioanele cu elice, cu un consum redus de combustibil, oferind aeronavei capacitatea de a livra marfa oriunde pe Pământ fără realimentare. Gamaleyev afirmă, privind consumul avionului hibrid, că este extrem de mic, la nivelul transportului feroviar din punct de vedere al costurilor, în timp ce emisiile reduse de CO2 ar trebui să-l facă cel mai eficient ecologic mijloc de transport aerian din lume.

În plus faţă de operaţiunile de salvare şi ajutor în situaţii de dezastre, echipa susţine că ESTOLAS are o largă varietate de aplicaţii, inclusiv apărare, afaceri, turism şi sprijin pentru construirea şi exploatarea de petrol şi gaze naturale. De asemenea, are potenţialul de a oferi transport aerian mai ieftin şi mai eficient între oraşe cu piste şi aeroporturi deja existente şi oraşele mai mici, lipsite de astfel de facilităţi.

Acum, conceptul fiind complet, echipa se va muta pe zona de testare a unui model în tunelele aerodinamice. Această etapă va fi urmată de teste de zbor controlat prin radio înainte de termenul final al proiectului de 24 luni, în luna aprilie a anului viitor. Echipa va examina, de asemenea, o serie de opţiuni pentru a aduce conceptul la o realitate comercială, inclusiv acordarea licenţelor de proiectare, căutarea de capital pentru invetiţii, sau înfiinţarea de întreprinderi mixte cu parteneri din industrie.

ESTOLAS nu este pe un teren complet nou. Acesta are ca scop să reuşească unde un program extins din epoca sovietică a eşuat în 1995. Atunci, o echipă a reuşit să elaboreze un design pentru un hibrid pilotat, dar s-a dovedit că această aeronavă ar fi foarte instabilă. “A zburat, dar nu foarte bine şi nu la mare înălţime. În plus, nu a găsit sponsori pentru a continua munca”, povesteşte Gamaleyev.



Scrieti un comentariu