Prisma » Economic » Prezentarea oficială a Programului “Prima Maşină”

Prezentarea oficială a Programului “Prima Maşină”

Program de stimulare a cumpărării de autoturisme noi – supus aprobării Guvernului României.

Obiective strategice

  • Sprijinirea tinerilor pentru achiziţia unei maşini noi printr-un credit bancar garantat de stat
  • Stimularea achiziţiei de autoturisme noi, mai sigure în trafic şi mai puţin poluante
  • Dezvoltarea producţiei locale de autoturisme, cu multiple efecte pe industria orizontală

Context socio-economic

  • Tinerii români, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, întâmpină dificultăţi la achiziţia unui autoturism nou
  • Creditul bancar de consum către populaţie (inclusiv creditul auto) s-a diminuat, în perioada 2008 – 2014, cu 30%
  • Produsele bancare de creditare auto, existente în portofoliul unui număr redus de bănci, presupun costuri anuale efective de până la 20%
  • Lipsa unei oferte de finanţare, pentru sectorul auto, adecvată persoanelor fizice afectează:
    – rata vânzărilor de autoturisme noi către populaţie
    – gradul de utilizare a capacităţilor de producţie ale producătorilor de autoturisme şi componente auto
    – volumul comerţului si serviciilor specializate pentru autovehicule Piaţa auto locală
  • Vânzările de autoturisme vechi în România sunt de trei ori mai mari decât vânzările de maşini noi
  • 139.000 de maşini vechi vândute în acest an, până la începutul lunii septembrie
  • În prezent, piaţa autovehiculelor noi înregistrează un volum anual de vânzări de 80.000 de unităţi
  • Vânzările către persoane fizice reprezintă circa 20.000 de maşini (25%)
  • În industria auto locală activează peste 600 de companii, cu mai mult de 200.000 de angajaţi, care produc anual 16 mld. Euro (cca. 11% din PIB)

Oportunitatea programului “Prima maşină”

  • Facilitează accesul tinerilor între 18 şi 35 de ani la achiziţia unui autoturism nou, cu efecte benefice directe asupra grupului ţintă şi, indirect, asupra industriei şi pieţei auto din România
  • Creează condiţiile iniţierii unui produs bancar competitiv, cu consecinţe pozitive directe asupra creşterii vânzării de autoturisme noi şi a segmentelor orizontale conexe
  • Stimulează cumpărarea autoturismelor noi, mai puţin poluante, prin fixarea unei garanţii de stat mai mari pentru automobilele mai puţin poluante

Descrierea programului “Prima Maşină”

  • Programul este destinat, în principal, tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 ani, dar şi celorlalte cate-gorii de vârstă, pentru achiziţionarea primei maşini noi
  • Se vor emite garanţii de stat pentru creditele contractate de beneficiarii Programului de la instituţiile de credit şi instituţiile financiar-nebancare pentru achiziţia de autoturisme noi
  • Garanţia statului va acoperi maxim 50% din valoarea creditului acordat în cadrul programului, diferenţa de colateral fiind reprezentată de autoturismul achiziţionat
  • Valoarea creditului pentru achiziţia în cadrul Programului este de 50.000 Lei (plus TVA plus valoarea poliţei CASCO pentru primul an

Condiţii pentru accesarea programului guvernamental “Prima maşină”

  • Avansul minim din valoarea creditului, solicitat de bănci beneficiarilor va fi între 5% şi 10%
  • Costul total al finanţărilor garantate de stat acordate în cadrul Programului nu va depăşi ROBOR 3 luni+marja de 3%
  • Durata maximă a perioadei de creditare: 84 luni
  • Prin acest Program se pot achiziţiona autovehicule din producţie internă sau din import, putând fi implicaţi toţi producătorii/ distribuitorii/ importatorii
  • Programul este deschis tuturor instituţiilor financiare bancare Impactul programului
  • Susţinerea comercializării a 20.000 autoturisme noi anual
  • În decursul a doi ani, piaţa auto poate ajunge la o pondere de 40% a achiziţiilor de autoturisme noi de către persoanele fizice, de la un nivel de doar 25% în prezent.
  • Creşterea anuală a vânzărilor ar putea ajunge până la 1 miliard de lei ceea ce are capacitatea de a conduce la o creştere economică de 0,1% cumulând efectele lanţului de producţie, import şi distribuţie, inclusiv serviciile conexe din sectorul auto.

Comunicat de presă ME, 2014-10-06

Spread the love


Scrieti un comentariu