Prisma » Economic » La Moldova Nouă e necesar un port-container. Facilitatea ar fi unică în zona de Vest

La Moldova Nouă e necesar un port-container. Facilitatea ar fi unică în zona de Vest

E absolut uimitor cum Moldona Nouă, Clisura Dunării, această poartă esenţială către România, nu a fost exploatată această poartă, pentru întreg Caraş-Severinul şi întreaga zonă de Vest, cum nu a fost legată dezvoltarea oraşului şi a fascinantei arii numită Clisura Dunării, de mari proiecte dunărene care se derulează sau ar trebui să se deruleze în Europa.

Există, desigur, şi veşti mai bune. Administraţia judeţeană va derula având parteneri primăria Moldova Nouă şi partea sârbă un proiect prin care un bac va lega cele două maluri ale celor două state. Va exista, aşa cum a anunţat la Consiliul judeţean, preşedintele Sorin Frunzăverde, şi un ”vaporetto” de pasageri, în zona Pojejena.

Dar, aşa cum ne-a declarat primarul Matei Lupu, în cadrul unui periplu realizat marţi în Clisura Dunării, unul din proiectele mari, cu o finalitatea de foarte bun augur pentru întreaga zonă de Vest, ar fi amenajarea unui port-container, care să permită traficul de mărfuri în această arie. Portul Moldova Nouă, extins pentru schimburile comerciale, ar dispune de toate facilităţile pentru ca marile linii de transport fluvial să treacă pe aici. E nevoie, însă, în acest context, de sprijin nu numai de la Consiliu judeţean, ci şi guvernamental. E necesar, într-un cuvânt, de un efort conjugat pentru a da, finalmente, o mare deschidere zonei.

”Sper ca această idee a mea, cu acel port-container, să prindă măcar în ceasul al 12-lea, a spus Matei Lupu. El trebuie să înceapă să fie amenajat, chiar dacă va fi gata, să zicem, în 10 ani, nu ştiu. Nici nu contează dacă voi mai fi eu primar sau nu, important e să funcţioneze. E păcat, e păcat, e păcat, să nu avem primul port cu posibilitatea unui transport ieftin şi rapid. Cu ajutorul Agenţiei de Dezvoltare Vest vrem măcar să scriem proiectul, să-l legăm de marile proiecte de dezvoltare dunăreană şi să-l pornim. E vorba să lucrăm pe etape. Azi facem bacul, mâine pregătim terenul pentru containere, poimâine altceva. Esenţial e să pornim lucrurile. Trebuie regândită toată porţiunea, până la iazul Minierei, care ne face toate necazurile cu poluarea. Nu ne deranjează partea de port mineralier, avem suficient teren nefolosit. E vorba de multe, foarte multe hectare, care se pot reamenaja pentru un asemenea port. Gândiţi-vă ce ar însemna ca toate containerele duse de împingătoare şi şlepuri să vină în zona asta?

Împreună cu bacul, explică primarul Matei Lupu, se statuează o legătură şi mai strânsă cu statul vecin, Serbia, care nu are aşa ceva în zonă. Iar, prin portul-container, mărfurile intră aici şi se duc spre Timişoara, Arad şi tot restul ţării, cu costuri mult mai mici.

”Cu un drum expres până la autostrada ce duce la Timişoara ai rezolva problema transportului ieftin al mărfii, susţine Lupu. Şi apoi, trebuie să ne mai gândim şi la facilităţile comerciale care ar apărea în jurul portului. Magazine de piese, de cabluri, ateliere diverse, chiar cele alimentare sau de bunuri de larg consum. Aş vrea ca acest port să fie o prioritate a Regiunii Vest, dacă s-ar putea.”

Matei Lupu crede că e esenţial ca gândirea autorităţilor să se îndrepte în această parte, pentru că aici nu trebuie să pui asfalt, nu e nimic foarte costisitor iar rezultatele ar întrece toate aşteptările. Apoi, susţine şeful administraţiei locale, orice investitor care vin în Caraş-Severin, indiferent de zona judeţului, s-ar gândi că are port la Moldova Nouă, acolo unde mărfurile sale ar putea veni sau pleca rapid şi cu costuri mult mai mici.

”Aceasta nu e o problemă locală, spune Matei Lupu, cu una cel puţin regională. Nu mă gândesc că la campania electorală următoare mă voi lăuda că am port, ci ideea să prindă contur, să înceapă să funcţioneze, ca măcar peste zece ani sau în 2020 să avem port funcţional la Moldova Nouă. va fi mândria mea că reuşeam să facem ceva.”

Primarul Matei Lupu mai are, însă, o idee. El ar vrea ca la Moldova Nouă, în port, să se facă reviziile tehnice ale navelor de transport fluvial. Nu vama, ci aceste revizii atât de nece-sare. Adică, verificare acelor sigilii ale containerelor transportate pe fluviu. Lupu susţine că de la Moldova Nouă la Severin poţi să încarci şi să descarci orice, nimeni nu verifică.

”Ştiu că e interesul Severinului aici, dar nici noi nu putem muri, spune primarul Lupu. Şi aici, e nevoie de o decizie la nivel judeţean, regional şi naţional, mai ales că nu e nevoie de nicio investiţie. Avem toate facilităţile, sunt noi, gândite exact pentru aşa ceva. E nevoie doar de doi-trei oameni, care să activeze aici. Pentru că există vamă, există poliţie de frontieră, avem tot ce ne trebuie. Avem portul, toată structura necesară. Gândiţi-vă că transportatorii fluviali vor şti că trebuie să oprească aici pentru revizie. Vor petrece un timp la Moldova Nouă, vor alimenta cu combustibil, vor schimba vreo eventuală piesă, vor cheltui bani aici, într-un cuvânt.”

Toate aceste facilităţi, este deja evident, pot transforma Moldova Nouă şi întreaga Clisură a Dunării, într-un factor de dezvoltare radiant, spre celelalte zone. Dunărea ar putea intra astfel în ţară nu numai geografic, ci şi ca purtătoare de dezvoltare economică, adică de ceea ce avem nevoie mai mult. Acestea sunt realităţi, nevoi vitale şi ele ar trebui să depăşească în importanţă cu mult exasperantele scandaluri politice pentru dobândirea puterii ca scop în sine.

Dan Apostolescu



Scrieti un comentariu