Prisma » Legislativ » Drepturile consumatorilor în UE

Drepturile consumatorilor în UE

Veşti bune pentru cei peste 507 milioane de consumatori din Europa: începând cu 13 iunie 2014, noua legislaţie a UE le va consolida drepturile pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor, care în prezent a intrat în vigoare, consolidează drepturile consumatorilor, oriunde şi ori de câte ori aceştia îşi fac cumpărăturile în Europa – online sau în oraş. De asemenea, întreprinderile vor beneficia de aceste noi dispoziţii care creează un mediu concurenţial echitabil, astfel încât pentru comercianţi să fie mai puţin costisitor să îşi ofere produsele şi serviciile consumatorilor din alte state membre.

Noile norme vor garanta, de exemplu, că toţi consumatorii de pe teritoriul UE dispun de 14 de zile pentru a se răzgândi şi a renunţa la orice cumpărătură efectuată online sau în afara spaţiului comercial (în cazul în care un vânzător se prezintă la domiciliul consumatorului) – prin urmare, o creştere faţă de numărul minim de 7 zile prevăzut anterior. De asemenea, noile norme interzic suprataxele pentru utilizarea cardurilor de credit şi a liniilor telefonice de asistenţă, precum şi a opţiunilor predefinite pe site-urile internet în vederea taxării plăţilor suplimentare (de exemplu, atunci când se achiziţionează bilete de avion online). Pentru a se asigura aplicarea uniformă a noilor norme pe teritoriul UE, astfel încât consumatorii să beneficieze de ele indiferent în ce stat membru se află, Comisia Europeană publică de asemenea un document de orientare pentru autorităţile naţionale, inclusiv un model opţional pentru aducerea la cunoştinţa consumatorilor a informaţiilor esenţiale, care vor fi postate pe produsele digitale.

Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor armonizează normele naţionale de protecţie a consumatorilor în mai multe domenii importante, cum ar fi informaţiile de care consumatorii au nevoie înainte să achiziţioneze produse şi servicii, precum şi dreptul lor de a anula achiziţii efectuate online. Armonizarea sporită înseamnă că, de acum încolo, consumatorii se vor putea baza pe aceleaşi drepturi, indiferent de locul unde aceştia îşi fac cumpărăturile în UE. Aceasta înseamnă, de asemenea, norme mai simple şi mai previzibile pentru comercianţi, care vor avea astfel mai multe stimulente pentru a-şi extinde activităţile la nivel transfrontalier.

Datorită noilor norme ale UE, consumatorii UE beneficiază acum de următoarele avantaje:

  • o mai mare transparenţă a preţurilor;
  • nu vor mai exista suprataxe nejustificate pentru utilizarea cardurilor de credit şi a liniilor telefonice de asistenţă;
  • sunt interzise opţiunile predefinite pe internet, de exemplu atunci când cumpără bilete de avion;
  • se prelungeşte perioada în care o persoană se poate răzgândi, de la 7 zile la 14 zile pretutindeni la nivelul UE;
  • au fost consolidate drepturile privind rambursarea, care se va efectua în termen de 14 de zile de la data la care consumatorul a efectuat o achiziţie;
  • au fost introduse norme care interzic ofertele online înşelătoare, cum ar fi ofertele pe internet care fac publicitate pentru un anumit lucru ca fiind gratuit deşi, în realitate, acesta nu este gratuit (de exemplu, horoscoapele sau reţetele de bucătărie);
  • o protecţie îmbunătăţită în ceea ce priveşte conţinutul digital, în special cu privire la informaţiile referitoare la softurile şi la echipamentele hardware împreună cu care pot fi utilizate.

Context

În octombrie 2008, Comisia Europeană a lansat propunerea cu privire la un nou set de norme în domeniul drepturilor consumatorului, legislaţia fiind adoptată în data de 10 octombrie 2011. Guvernele au avut la dispoziţie doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel naţional până la data de 13 decembrie 2013, termenul limită de intrare în vigoare a normelor fiind 13 iunie 2014.

În martie 2014, Comisia Europeană a lansat o campanie privind drepturile consumatorului, informând cetăţenii cu privire la drepturile de care beneficiază în temeiul legislaţiei UE şi oferindu-le informaţii cu privire la modul în care pot obţine consultanţă şi asistenţă în cazul în care au întrebări sau probleme. Campania vizează cu precădere consumatorii din 8 ţări: Bulgaria, Cipru, Grecia, Italia, Letonia, Polonia, Portugalia şi Spania.

Comisia Europeană – IP/14/655, 13/06/2014

Spread the love


Scrieti un comentariu