Prisma » Internaţional » Proiectul MyCopter

Proiectul MyCopter

În timp ce Google şi alţii s-au concentrat pe maşini care se conduc singure, un nou proiect are drept scop dezvoltarea unui elicopter personal cu un loc care poate zbura fără implicarea pasagerului.

Un proiect al Uniunii Europene, cunoscut sub numele MyCopter, a primit fonduri în valoare de 4.7 milioane euro, pentru a studia posibilitatea de a introduce vehicule aeriene personale (PAVs) deasupra oraşelor europene aglomerate. Această idee vine după ani în care “maşina zburătoare” promitea să rezolve problemele rezultate din creşterea dramatică a congestionării traficului urban dar a întâmpinat provocări formidabile, care nu au fost încă depăşite. MyCopter îşi propune să abordeze aceste provocări cu mai mult succes.

“Ori de câte ori sunt blocat în trafic, mă gândesc cât de stupid este acest lucru atunci când spaţiul de deasupra mine este liber – aşa că, de ce să nu se utilizeze a treia dimensiune pentru transportul personal?” spune profesorul Heinrich Bülthoff, de Institutul Max Plank, implicat în proiect. “Spaţiul aerian controlat începe de la 600 metri, deci este destul spaţiu aerian nerestricţionat care poate fi utilizat doar de către piloţi în prezent, dar ideea este de a face zborul la fel de accesibil ca şi conducerea unei maşini şi aceasta este problema pe care o studiem”.

Şase instituţii de cercetare din Europa sunt implicate în MyCopter şi studiază fezabilitatea unor elicoptere pentru drumuri scurte, de tip navetă.

Prima fază a proiectului este aproape completă, şi o a doua fază este luată în considerare. Oamenii de ştiinţă şi inginerii de la Institutul Max Planck pentru Cibernetică Biologică din Tubingen, Germania, şi de la Universitatea din Liverpool, sunt printre cei care conduc această cercetare.

La un laborator de la Centrul de Inginerie Dinamică din Liverpool, s-au desfăşurat recent testele de zbor într-un simulator în formă de glob. Universitatea are o experienţă îndelungată în simulatoare de zbor, având în lucru inclusiv un proiect care îşi propune să dezvolte autobuze aeriene, care nu au nevoie de o pistă.

Pentru MyCopter, cercetătorii de aici încearcă să-şi dea seama cum să facă elicopterele personale uşor de manevrat pentru oamenii obişnuiţi. Au început prin colaborarea cu foştii piloţi de testare militari şi au continuat cu oameni care nu au experienţă de zbor.

La MyCopter nu este atât vorba despre proiectarea unui astfel de vehicul, cât despre imaginarea modului în care acesta ar putea să funcţioneze. O parte din provocare ar fi crearea unui mod în care masele de vehicule din aer pot zbura fără să se ciocnească şi fără să fie nevoie de mii de noi controlori de trafic aerian şi infrastructuri fizice.

În prezent, cele şase instituţii participante au sarcinile de cercetare împărţite. În plus faţă de Universitatea din Liverpool, cercetătorii de la Institutul Federal Elveţian de Tehnologie din Zurich lucrează la modalităţi de a automatiza funcţionarea elicopterelor prin efectuarea unor teste pe drone.

La Institutul Max Planck, se studiază tehnologii de feedback pentru şofer, cum ar fi volane vibratoare şi avertismente atunci când derivă din traseul de zbor stabilit.

La Institutul Federal Elveţian de Tehnologie din Lausanne, cercetătorii studiază cum pot fi evitate coliziunile. Printre altele, ei urmăresc modul în care păsările zboară în stoluri dense.

La Institutul de Evaluare Tehnologică şi de analiză a Sistemelor din Karlsruhe, Germania, cercetătorii cercetează cea ce cred europenii cu privire la maşini zburătoare.

Sondajele au constatat că “oamenilor le place ideea de a merge la locul de muncă evitând blocajele din trafic, dar nu doresc să folosească aceste maşini zburătoare toată ziua”, a spus Bulthoff. “Ei doresc să poată sta în balcoanele lor şi să se bucure de un peisaj care nu este perturbat de roiuri de maşini”.

La Centrul Aerospaţial German din Braunschweig, cercetătorii pun împreună diferite tehnologii într-un elicopter adevărat pentru teste.

În cadrul proiectului, este deja conceput un vehicul, numit Pendul’Air. Ideea acestui sub-proiect a fost de a construi un model la scară redusă pentru testare. Prototipul are 4.2 m înălţime, 4.4 m lăţime, cu o secţiune centrală de 1.2 m. Cu tehnologia actuală, timpul de zbor cu alimentare electrică este de aproximativ 20 minute. Cu o greutate totală calculată de aproximativ 340 kg, acesta ar trebui să transporte un pasager la 100 kph într-un mod autonom.

Următoarea fază pentru MyCopter ar fi colaborarea cu diferite companii private pentru construirea unor potenţiale modele.

Ziua MyCopter va avea loc la Centrul Aerospaţial German în Braunschweig, Germania, pe 20 noiembrie 2014. La acest eveniment vor fi prezentate părţilor interesate şi publicului larg rezultatele proiectului.



Scrieti un comentariu