Prisma » Ştiinţă » Primul lift multidirecţional, fără cabluri, din lume

Primul lift multidirecţional, fără cabluri, din lume

Designul ascensoarelor nu a progresat foarte mult în ultimii 160 ani, şi încă cuprinde cabine care se mişcă vertical într-un puţ, susţinute de cabluri. Acest sistem este ineficient şi limitativ, cu o amprentă la sol destul de mare şi care necesită ca oamenii să aştepte un timp îndelungat pentru ascensorul următor.

Dar era lifturilor condiţionate de cabluri se apropie de sfârşit. Conglomeratul german ThyssenKrupp a prezentat recent un concept revoluţionar al unui ascensor multi-cabine, fără cabluri, care reduce durata lungă de aşteptare în clădirile înalte. Şi, poate fi utilizat, nu numai pentru deplasare verticală, dar şi pentru mişcare orizontală.

La prezentarea făcută în faţa presei, în urmă cu o săptămână, CEO Andreas Schierenbeck a declarat că noul sistem, botezat MULTI, este bazat pe tehnologia motorului liniar.

Acest lucru va permite ca mai multe cabine în acelaşi ax să se deplaseze pe verticală şi orizontală.

În termeni mai simpli, design-ul este similar cu o cale ferată de metrou care ar putea integra mai multe cabine autopropulsate care rulează într-o buclă.

Transportul de pasageri ar fi continuu, în mai multe cabine, reducându-se astfel timpul de aşteptare, a declarat CEO-ul.

Aceeaşi tehnologie este în spatele super-rapidului tren Maglev din Shanghai, care a fost construit de Transrapid International, un joint-venture Siemens şi ThyssenKrupp.

Un studiu recent, realizat de studenţii de la Universitatea Columbia, a constatat că lucrătorii în birouri din New York City au petrecut un timp cumulat de 16.6 ani de aşteptare pentru ascensoare şi 5.9 ani în interiorul lor.

MULTI va creşte capacitatea de transport cu până la 50% ceea ce face posibilă reducerea amprentei liftului în clădiri cu până la 50%.

Fiecare lift va avea un motor de mişcare pe orizontală şi verticală, precum şi, faţă de cele cu un singur ax, un zgârie-nori dotat cu Multi va avea un sistem complex de axe care ar putea oferi pasagerilor acces la un lift la fiecare 15 secunde.

Din punct de vedere al arhitecturii, forme şi modele neconvenţionale vor deveni posibile cu o cabină de lift care se deplasează vertical, dar poate trece şi în mişcare pe orizontală, dacă este necesar.

Înălţimea ideală a clădirii pentru instalarea liftului Multi începe de la 300 de metri. “Dar sistemul nu este constrâns de înălţimea unei clădiri”, a declarat Patrick Bass, şef de cercetare şi dezvoltare la ThyssenKrupp Elevator.

Multi este încă în dezvoltare, şi ThyssenKrupp se aşteaptă ca testele sistemul să înceapă în 2016.



Scrieti un comentariu