Prisma » Ştiinţă » O rocă de pe un asteroid pe orbita Lunii, în 2025

O rocă de pe un asteroid pe orbita Lunii, în 2025

NASA a ales să scoată un bolovan de pe o stâncă mare din spaţiu, mai degrabă decât captarea unui întreg obiect din apropierea Pământului, au anunţat oficialii agenţiei în 25 martie.

NASA intenţionează să tragă bolovanul pe orbita Lunii, pentru a fi studiat de astronauţi începând din 2025. Agenţia spaţială decis să extragă o bucată mare de rocă – “Opţiunea B”, spre deosebire de plasarea unui asteroid întreg – “Opţiunea A”, în timpul revizuirii conceptului de misiune a redirecţionării asteroizilor.

Opţiunea B va costa, probabil, cu aproximativ 100 milioane dolari mai mult decât opţiunea A, dar avantajele sale compensează această sumă, a spus reporterilor Administratorul asociat al NASA, Robert Lightfoot.

De exemplu, asteroizii de mari dimensiuni poartă mai mulţi bolovani, astfel încât misiunea va avea un număr larg de obiecte din care să aleagă, atunci când este vorba de o rocă spaţială. Opţiunea A este mai riscantă; sonda de captare nu va avea nici o finalitate dacă asteroidul ales se dovedeşte prea mare pentru a fi manevrat, sau nepotrivit scopurilor misiunii.

Opţiunea B nu întâmpină astfel de obstacole, dezvoltând, de asemenea, mai multe dintre tehnologiile necesare oamenilor pentru a-şi extinde amprenta dincolo Pământ, a spus Lightfoot.

“Încercăm să probăm capacităţile despre care credem că vom avea nevoie în trimiterea unui om departe în spaţiu, şi, în cele din urmă, pe Marte”, a completat Lightfoot.

Potrivit variantei revizuite, Misiunea Redirecţionare Asteroid a NASA (ARM) va lansa o sondă robotică în decembrie 2020.

După aproximativ doi ani de zbor, aceasta va întâlni un mare asteroid din apropierea Pământului.

Sonda de captare va evalua bolovanii asteroidului ales, apoi o ţintă de aproximativ 4 metri lăţime va fi extrasă pe o “orbită halo” în jurul principalului corp spaţial. Nava va rămâne pe această orbită timp de 215-400 zile, pentru a studia modul în care interacţiunea gravitaţională între sondă şi asteroid este afectată de îndepărtarea bolovanului.

Acest aspect al misiunii ar trebui să ajute cercetătorii să afle mai multe despre tractarea gravitaţională, sau mai simplu spus, cum să devieze asteroizii care pot reprezenta o ameninţare pentru Pământ.

Odată înţeles modul în care a fost influenţată orbita asteroidul, se poate forma o idee despre direcţia în care va fi continuată cercetarea privind deflectarea corpurilor periculoase din apropierea Pământului, consideră Lightfoot.

Sonda de captare se va deplasa apoi spre orbita Lunii, unde ar trebui să ajungă trebuie în 2025. Doi astronauţi NASA vor călătorii în întâmpinarea navei spaţiale robotizate şi a bolovanului, folosind, probabil, o capsulă Orion. Această misiune cu echipaj uman va dura 24 sau 25 de zile

Costul componentei robotice a ARM – doar misiunea de captare/redirecţionare este estimat la 1,25 miliarde dolari, fără a include vehiculul de lansare.