Prisma » Legislativ » Formalităţile de reînmatriculare a unui automobil într-o altă ţară din UE vor fi reduse substanţial

Formalităţile de reînmatriculare a unui automobil într-o altă ţară din UE vor fi reduse substanţial

Propunerea înseamnă o îmbunătăţire a situaţiei pentru persoanele care îşi petrec o parte din an într-o altă ţară din UE şi cărora, în prezent, li se solicită adesea să-şi reînmatriculeze autovehiculul. Propunerea introduce principiul că un automobil trebuie să fie înmatriculat în ţara din UE în care locuieşte proprietarul său şi că celelalte state membre nu-i pot cere proprietarului respectiv să-şi reînmatriculeze automobilul pe teritoriul lor, chiar dacă persoana în cauză petrece o perioadă mai lungă pe teritoriul respectiv.

Când propunerea va fi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu, aceasta va însemna că:

  • cetăţenii care îşi petrec o parte din an într-o reşedinţă de vacanţă dintr-o altă ţară din UE nu vor mai fi nevoiţi să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară;
  • cetăţenii care se mută definitiv într-o altă ţară a UE vor avea la dispoziţie 6 luni să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară;
  • cetăţenii care cumpără sau vând un automobil de ocazie în altă ţară a UE nu se vor mai confrunta cu controale tehnice suplimentare şi cu probleme administrative;
  • cetăţenii care lucrează într-o altă ţară a UE şi folosesc un automobil înmatriculat de angajator în ţara respectivă nu vor mai trebui să-l înmatriculeze în ţara lor de origine;
  • societăţile de închirieri auto vor putea transfera autoturisme într-o altă ţară a UE în perioada concediilor fără a le reînmatricula (de exemplu, închiriind aceleaşi autoturisme pe litoral în timpul verii şi în Alpi în timpul iernii). Acest lucru ar trebui să reducă preţurile de închiriere a automobilelor;
  • acelaşi principiu se aplică în cazul întreprinderilor: autovehiculele, autobuzele, camionetele şi camioanele ar trebui înregistrate în statul UE în care se află sediul întreprinderii, iar celelalte ţări ale UE trebui să accepte acest lucru;
  • autorităţile de înmatriculare vor coopera tot mai mult între ele, facilitând astfel identificarea şi urmărirea autovehiculelor furate. Va deveni astfel imposibilă înmatricularea unui automobil furat într-o altă ţară din UE;
  • multe controale vor fi eliminate cu totul, autorităţile primind informaţiile tehnice necesare cu privire la autovehicul direct de la colegi lor din ţara în care acesta este deja înmatriculat.

Context

În Raportul privind cetăţenia UE în 2010, intitulat “Eliminarea obstacolele din calea drepturilor cetăţenilor UE”, Comisia a identificat problemele legate de înmatricularea automobilelor drept unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă cetăţenii în exercitarea drepturilor pe care le au în baza legislaţiei UE în viaţa de zi cu zi şi a anunţat, drept una dintre cele 25 de acţiuni concrete preconizate pentru înlăturarea acestor obstacole, simplificarea formalităţilor şi condiţiilor privind înmatricularea vehiculelor înmatriculate într-un alt stat membru.

651 de cetăţeni şi 151 de întreprinderi care au oferit răspunsuri în cadrul consultării publice din 2011 au menţionat problemele descrise în continuare.

Dificultăţile la înmatriculare au un impact negativ asupra cetăţenilor şi întreprinderilor. Principalele probleme identificate au fost procedurile lungi (pentru 77,8% dintre cetăţeni şi 83,1% dintre întreprinderi) şi costurile suplimentare (pentru 86,5% dintre cetăţeni şi 81,4% dintre întreprinderi), 50,8% dintre întreprinderi declarându-se descurajate de la a transfera autovehicule dintr-un stat membru în altul. Din această cauză, 55,9% dintre întreprinderile consultate considerau că le este afectată în mod semnificativ productivitatea. 64,4% dintre ele au declarat, de asemenea, că le este afectată creşterea. În sfârşit, 23,7% dintre cetăţeni şi 28,8% dintre întreprinderi au afirmat că, până la urmă, nu au reuşit să înmatriculeze un autovehicul în statul membru în cauză.

Paşii următori

Propunerea urmează să fie acum discutată de către Parlamentul European şi Consiliu. După ce va fi aprobată, statele membre vor avea la dispoziţie un an ca să pregătească noile proceduri, respectiv software-ul pentru schimburile de date etc.

Mai târziu în cursul anului, Comisia va adopta o iniţiativă de clarificare a normelor UE care trebuie respectate la înmatricularea automobilelor şi la aplicarea taxelor de circulaţie. Comisia va face propuneri de îmbunătăţire a pieţei unice, în special în ceea ce priveşte evitarea dublei impozitări a automobilelor atunci când cetăţenii se mută dintr-un stat membru în altul şi înlăturarea obstacolelor din calea închirierii transfrontaliere de autovehicule.

Spread the love


Scrieti un comentariu