Generaţia următoare de cargouri
Majoritatea celor 45.000 de vase de marfă din lume produc poluare echivalentă cu milioane de automobile. Pentru a reduce această sarcină toxică, păstrând în acelaşi timp preţul de transport marfă în limite rezonabile, inginerii de la Universitatea din Tokyo (UT) şi un grup de colaboratori au proiectat un sistem de vele mari, retractabile, măsurând 20 m lăţime şi 50 m înălţime, care pot reduce consumul anual de combustibil al unei nave astfel echipate cu până la 30% folosind energia eoliană.
“Folosind tehnologia de azi, este posibil producem pânze mari şi să le controlăm în mod automat”, a spus profesorul Kiyoshi Uzawa de la UT într-un interviu. “De asemenea, tehnologia de navigare include informaţii privind reţeaua mariti-mă şi prognoza meteo, astfel încât aceste nave să poată călătorii în condiţii de siguranţă. Utilizarea energiei eoliene, după modelul navelor de modă veche, este, în prezent, posibilă”.
Fiecare velă formată din cinci segmente pliabile, estimată să coste aproximativ 2.5 milioane dolari (costul acestor velele poate fi recuperat în 5-10 ani), va fi construită din aluminiu durabil, uşor şi armat cu fibră de plastic. Similare ca formă unei aripi de aeronavă în secţiune transversală, velele pot fi poziţionate independent una de cealaltă pentru a maximiza forţa de propulsie. De asemenea, pânza poate fi contractată atunci când nava este la ancoră sau în condiţii meteorologice dificile.
Simulări pe calculator şi în tunelul aerodinamic, folosind modele la scară redusă, arată că această metodă este deosebit de eficientă pentru economisirea de energie în cazul în care vântul este din parte laterală. Cu alte cuvinte, în loc să fie aleasă cea mai scurtă distanţă spre destinaţie, această metodă permite să se călătorească mai rapid, cu un consum redus de combustibil, prin alegerea unui traseu optim care să ţină seama de puterea şi direcţia vântului şi de starea vremii.
Datorită naturii diferite a navelor de marfă, se pare că această tehnologie va fi mai potrivită pentru nave joase care transportă materiale vrac (minereu, cereale, ulei), decât pentru navele care transportă containere, unde stiva de marfă este mult ridicată deasupra punţii. Dacă totul merge conform planului, un voiaj test pe mare ar putea avea loc în 2016.
Publicat in: 11/05/2012 | Nu sunt comentarii » |