Prisma » Ştiinţă » Robotul spaţial european

Robotul spaţial european

O navă robot spaţială construită de europeni se va afla pe orbită înainte de sfârşitul deceniului, dacă programul obţine finanţare în cursul acestei luni.

Vehicul spaţial inovator (ISV) ar fi echivalentul civil al Europei la vehiculul de încercare orbital fără pilot X-37B al US Air Force, o navetă spaţială robotizată care a zburat în două misiuni din 2010.

Soarta proiectului depinde de miniştrii ţărilor din Agenţia Spaţială Europeană, care se întâlnesc în 20-21 noiembrie la Napoli, Italia. Reuniunea ministerială ESA se desfăşoară o dată la trei ani pentru a decide programe şi finanţare pentru perioada de până la următoarea reuniune.

PRIDE (Program for Reusable In-orbit Demonstrator in Europe) va solicita finanţare pentru ISV, care ar fi o etapă superioară a vehicului experimen-tal intermediar (sau IXV), în prezent în construcţie.

PRIDE-ISV va transporta încărcături modulare în spaţiu, depozitate în cargoul multifuncţional, şi va reveni pe Pământ în maniera unei navete spaţiale NASA, prin aterizare pe o pistă. El ar putea fi utilizat pentru a monitoriza Pământul sau sateliţii în serviciu.

Vehiculul va fi lansat de la Guiana Space Center din Kourou, Guyana Franceză, la bordul unei rachete Vega Arianespace. Vega este cel mai mic lansator ESA. Racheta poate pune 1.500 kg la 700 kilometri pe orbită circulară polară.

“Am pornit de la actualul IXV, dar dorim să trecem de la sarcini utile modulare suborbitale la orbitale şi cu un cargo de marfă multifuncţional pentru diferite aplicaţii orbitale,” a spus Giorgio Tumino, manager de program IXV.

Tumino a menţionat că reutilizarea şi fiabilitate sunt principalele provocări pentru programul PRIDE. “Ideea este de a avea un sistem mic, uşor accesibil pentru servicii de întreţinere şi reparaţii şi care poate folosi cel mai mic lansator, pentru a avea un cost eficient”.

IXV, de aproximativ 5 m lungime, 2,2 m lăţime şi 1,5 m de înălţime, cu o greutate totală de 1.800 kg, va efectua o misiune suborbitală în 2014 testând faza de reintrare.

În această misiune, naveta va fi lansată din Guyana Franceză, va ajunge pe orbită şi 2½ ore mai târziu va atinge Oceanul Pacific folosind paraşute. Va intra în atmosferă cu o viteză de 20 ori mai mare decât viteza sunetului şi prin diferite manevre viteza se reduce la de 2 ori viteza sunetului. Paraşuta ar trebui să fie apoi deschisă pentru a încetini şi mai mult naveta asigurând o aterizare lină de apă. Paraşutele deja au fost testate cu succes. Peste 600 de senzori vor culege date în timpul reintrării.



Scrieti un comentariu