Prisma » Civica » Pomeni electorale

Pomeni electorale

Tot arsenalul electoral din ultimii ani îl putem regăsi, în toată splendoarea lui, şi acum, în campania pe care o traversăm, pentru alegerile parlamentare 2012. El nu avea cum să lipsească, evident, dar mă gândeam acum la pungile electorale pe care unii candidaţi le preferă, ca fiind foarte eficiente, în loc de lungi discursuri, deplasări costisitoare, show-uri, spaţii în mass-media, afişaj sau altele. Nu mă refer neapărat la candidaţii Caraşului, ci la o stare de spirit naţională, ce ţopăie, cu vioiciune prin ograda multor candidaţi la nivel naţional. Mita electorală, punga, bănuţul dat cu adresă directă, se consideră a fi, într-o Românie în bună măsură săracă, nevoiaşă, vehiculul direct al votului condiţionat. Oamenii, bieţii de ei, nu pot fi acuzaţi, deocamdată, pentru că ei trebuie să pună ceva pe masă, în casele lor şi orice cadou e binevenit. De acuzat ar fi cei care au propagat o asemenea mentalitate, de-a lungul anilor şi i-au condiţionat pe oameni, le-au creat un fel de reflex pavlovian, care îi conduce pe români la păgubosul – ce ne daţi? Expresii, pretins elegante, cu ar fi ”nu ne acordaţi un fond de campanie?” ascund mita electorală, care, chiar pedepsită de lege, îşi face de cap. Poate părea că este eficientă pe moment această abordare a campaniei dar omul, în faţa urnei de vot e tot singur şi decide personal unde aplică ştampila. Desigur, el poate fi influenţat pe moment dar, din păcate, viziunea sa pe termen lung asupra aleşilor lipseşte. Ceea ce conduce, de multe ori, la degradarea mediului politic. Nu spun că acei candidaţi care recurg la astfel de practici sunt cu toţii incapabili, pentru că n-ar fi real. Este vorba, însă, de promovarea unor alte criterii în aprecierea celor care trebuie să ne conducă destinele şi acest lucru ar putea (şi poate) vicia viitorul nostru. S-a tot vorbit, despre asta, nu neg, la fiecare ciclu electoral. Mentalitatea, însă, paradigma, e nevoie să se schimbe, măcar în timp, deşi, timpul, vorba unui clasic, ”nu mai are răbdare”.

Dincolo de aceste consideraţii, însă, să notăm că partidele implicate în campania electorală şi-au comandat deja sondaje. Toate, însă, poartă, inevitabil, pecetea propriilor interese, acreditând cât mai bine pe cel care plăteşte respectiva sondare a opiniei publice. Impor-tant e, până la urmă, ca oamenii să meargă la vot.

Dan Apostolescu



Scrieti un comentariu