Prisma » Ştiinţătitle_li=Uncategorized » Maşina zburătoare

Maşina zburătoare

Masina zburatoare Terrafugia

Terrafugia prezintă următoarea generaţie de maşini zburătoare.

Nu cu mult timp în urmă, mult mediatizata firmă Terrafugia din Massachusetts, USA, a prezentat detaliile unui nou design pentru o maşină zburătoare hibridă, TF-X, deşi compania este în urmă cu livrarea primului model, Transition, mai puţin radical.

Cititorii fideli sunt, fără îndoială, familiarizaţi cu Transition. În esenţă, este o idee simplă: un avion uşor care îşi poate plia aripile şi naviga în siguranţă pe şosele. Decolează şi aterizează normal pe piste de aterizare la fel ca orice altă aeronavă uşoară. Apoi, în loc să fie pusă într-un hangar, pilotul conduce pur şi simplu maşina oriunde el sau ea au de gând şi o parchează la fel ca pe o maşină.

Nu este o maşină pentru fiecare zi, nici un aparat de zbor pentru toată lumea: costisitoare şi modalitate relativ anevoioasă pentru obţinerea licenţei de pilot, deşi mai simplă spre deosebire de cea pentru un pilot privat cu o calificare normală.

În caz de vreme rea, care, în general, menţine la sol piloţii privaţi obişnuiţi, care nu deţin instrumente profesionale scumpe, proprietarul Transition ar conduce pur şi simplu tot drumul pe şosea.

Cei de la Terrafugia au sperat să înceapă livrarea acestui model în 2009, data a fost însă amânată pentru intervalul ianuarie 2015 – martie 2016. “Lucrăm acum la un ciclul de reproiectare suplimentar, care nu a fost anticipat la începutul programului. Acest redesign va aborda unele probleme care au fost descoperite în timpul testelor care s-au desfăşurat de peste un an. După ce acest redesign este complet, Terrafugia va construi un Body in white sau BIW pentru testele de coliziune fizice urmate de teste finale de zbor ale prototipului nostru înainte de producţie. În funcţie de ceea ce se întâmplă cu testele de coliziune, prima livrare este estimată a fi între ianuarie 2015 şi martie 2016”, potrivit Terrafugia.

A doua generaţie de “maşină zburătoare”, cu schimbări radicale, TF-X, aşteptată în “opt la doisprezece ani” conţine tot ceea ce Transition nu are. E silenţioasă, probabil destul de puţin zgomotoasă pentru a opera în zonele urbane. Această maşină nu este doar primul hibrid zburător din lume, este, de asemenea, prima care dispune de auto-conducere şi de auto-aterizare. În timp ce Terrafugia declară că “veţi avea întotdeauna ultimul cuvânt de spus în cazul în care sunt condiţii de siguranţă pentru aterizare,” TF-X este pe deplin capabilă să gestioneze procesul de aterizare fără intervenţie umană.

Decolare este automatizat, de asemenea. O combinaţie de propulsoare electrice gemene de 600 de cai putere şi un motor de 300 de cai putere asigură trecerea de la decolare verticală la o viteză maximă de croazieră de 322 de kilometri pe oră, cu o autonomie de 800 kilometri. Şi în timp ce motorul este în sarcină se reîncarcă bateriile.

Provocarea acestui proiect constă în tehnologia necesară care pare împinsă peste limita existentă actual. Un singur exemplu, motoarele foarte uşoare pentru aeronave sunt puţine în lume, iar cele care există aparţin ramurii exotice din armata SUA cu cerinţe speciale (şi anume puşcaşii marini şi comanda Operaţiuni Speciale), nu sunt organizaţii comerciale sau persoane bogate. Ele nu sunt propulsate de motoare cu piston, având nevoie de îmbunătăţirea raportului putere-greutate oferită de turbine cu gaze. Deci, nu sunt simplu de fabricat, şi posibilitatea de a le face alimentate de la baterie este destul de incertă, în prezent.

“Terrafugia”, în latină “a scăpa de pe Pământ”, este compusă dintr-o echipă de ingineri care au avansat ideea de aeronave cu caracter personal din 2005. A fost fondată de cinci absolvenţi ai MIT.

Spread the love


Scrieti un comentariu