Prisma » Ştiinţă » O vastă reţea de drone, ce poate transporta de la medicamente la pachete poştale

O vastă reţea de drone, ce poate transporta de la medicamente la pachete poştale

drone transport

Vara trecută, au început să zboare drone peste Republica Dominicană şi Haiti. Aceşti roboţi zburători nu au efectuat o misiune militară sau de supraveghere a poliţiei. Ei au aparţinut firmei americane Matternet. Aceasta vrea să depăşească infrastructura rutieră primitivă în ţările în curs de dezvoltare prin construirea unui Pony Express-futurist, cu drone.

Pentru început, aceste “drone pentru bunuri” vor transporta alimente, medicamente şi alte elemente esenţiale pentru sate blocate de vreme proastă şi infrastructura rutieră de calitate scăzută.

Ideea de Matternet a fost prezentată de câţiva absolvenţi ai programului de studii Singularity University (SU), din 2011.

Un grup de studenţi SU care studiau cauzele sărăciei în diferite zone ale lumii au ajuns la concluzia că aceasta este puternic influenţată de lipsa accesului la bunuri şi servicii de bază iar pentru acces este nevoie de drumuri. Dar infrastructura rutieră este scumpă şi inflexibilă. Ar putea fi nevoie de zeci de ani pentru ca multe zone rurale să ajungă să fie conectate la drumuri sigure. Privind la modul în care telefonia mobilă a depăşit limitele infrastructurii de telecomunicaţii a apărut ideea folosirii aceluiaşi principiu, transferul traficului în spaţiu. Dronele sunt ieftine, relativ uşor de construit şi pot fi autonome. A părut o soluţie elegantă, dar grupul şi-a dat rapid seama că aparatele robotizate singure, sunt doar primul pas.

Andreas Raptopoulos, co-fondator şi CEO Matternet, spune într-un interviu: “Ne-am întrebat, cum putem face un salt peste drumuri dacă nu putem transporta multe lucruri şi aparatele au doar o viaţă de 10 km cu bateria noastră? Să facem o reţea”. Astfel Raptopoulos, împreună cu 3 colegi au pornit la drum.

Reţeaua de drone Matternet are trei componente principale. În primul rând, dronele, construite special, în fapt un quadcopter electric autonom cu GPS şi senzori, capabil să transporte câteva kilograme până la 10 de kilometri (şi mai mult pe măsura avansului tehnologie).

Apoi, firma va crea o reţea de staţii de încărcare solare în care aparatele autonome schimbă bateriile uzate cu baterii deja încărcate. O baterie care asigură 10 km de zbor nu trebuie să limiteze raza de acţiune a dronei la 10 km, acestea putând, teoretic, să călătorească în întreaga reţea doar schimbând bateriile.

Componenta finală va fi un sistem de operare pentru dirijarea reţelei, schimb de informaţii cu autorităţile de aviaţie, şi efectuarea misiunilor.

Pe scurt, dronele Matternet sunt complet automatizate, şi vor fi susţinute de o reţea de “hub-uri” de pe teren, asemănătoare oficiilor poştale.

Aceste centre ar lăsa dronele să livreze sau să ridice pachete, schimbând şi bateriile înainte de a continua spre următoarea staţie.

Controlul dronelor şi atribuirea pachetelor de livrare va fi în cele din urmă manipulată de un sistem de operare automat, şi comenzile sau cererile ar putea fi introduse şi plătite de pe un telefon mobil.

În prezent, Matternet, care a primit finanţare pentru faza testelor, a trimis quadcoptere în zboruri autonome punct-la-punct, în Republica Dominicană, Haiti, Marea Britanie şi la Moffett Field NASA, în SUA.

În continuare se vor face mai multe studii în Republica Dominicană şi în altă parte, în acest an, şi poate chiar va fi inaugurată prima reţea de operare.

Pe parcursul testelor pot să apară câteva obstacole tehnice. De exemplu, reţeaua de drone mai este utilă atunci când în sezonul musonilor, energie solară a reţelei este limitată în timpul utilizării la vârf?

Potrivit fondatorilor, nu sunt probleme insumortabile. Matternet ar putea alimenta posturile lor cu energie hidro sau energie eoliană.

Cea mai mare provocare poate fi pregătirea din punct de vedere politic “Pentru că” spune Paola Santana, co-fondator Matternet, “nimeni nu a înfiinţat o reţea de drone până acum”. Este un adevăr simplu şi mulţi inventatori trebuie să-i facă faţă, inovarea se poate întâmpla cu mulţi ani înainte de a putea fi realizată politic.

Privind în perspectivă, Matternet crede că proiectul se va dezvolta pe o curbă exponenţială, transportând, în curând, mai multe bunuri pe distanţe mai lungi. Primul pas va fi în zonele rurale din ţările în curs de dezvoltare, urmat în cele din urmă de zboruri utile în zonele cu drumuri aglomerate din metropole.

Mai multe informaţii despre subiect găsiţi pe siteul oficial al proiectului: The Matternet Vision



Scrieti un comentariu