Prisma » Ştiinţă » Clip-Air, avionul modular

Clip-Air, avionul modular

Clip-Air, avionul modular

Transportul aerian de astăzi este un amalgam de lungi drumuri pe care trebuie să te deplasezi până la aeroportul aglomerat, cozi lungi care se mişcă în ritm de melc şi aşteptări plictisitoare. Ar fi mult mai uşor şi mai puţin frustrant, dacă ai prinde un avion la fel cum prinzi un tren. École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), din Elveţia, lucrează la proiectul Clip-Air, care într-o zi va produce avioane modulare, permiţând unui călător să urce la bordul unui avion într-o staţie de cale ferată din Londra, de exemplu, şi debarca în mijlocul Romei fără a se ridica din fotoliul sau cuşetă.

În curs de dezvoltare din 2009, proiectul Clip-Air îşi propune să fuzioneze viteza de deplasare din aer cu flexibilitatea transportului feroviar.

Avioanele sunt vehicule specializate concepute pentru anumite sarcini, astfel încât un avion de pasageri nu poate fi folosit ca avion de marfă fără modificări extinse. Pe de altă parte, un tren este o colecţie de module cu o locomotivă “modul” furnizoare de propulsie. Dacă pui vagoane cu pasageri în spatele unei locomotive avem un tren de pasageri, cu vagoane de marfă, avem un tren de marfă.

Clip-Air face acelaşi lucru cu avioanele. Contribuţia principală a proiectului este aceea că oferă flexibilitatea transportului feroviar pentru transportul aerian. Pe de o parte, avionul Clip-Air include o structură alcătuită dintr-o aripă, motoare, cabina de pilotaj, combustibil şi trenul de aterizare. Pe de altă parte, este sarcina care trebuie transportată: pasageri şi / sau mărfuri. Prin urmare, capsula ar fi echivalentă fuselajului unui avion clasic, dar fără atributele sale uzuale. Aripa de zbor poate găzdui până la trei capsule cu o capacitate de 150 de pasageri fiecare. Acestea pot fi combinate pentru a se potrivi scopului particular fiecărei călătorii.

Acest tip de avion poate folosi un aeroport aşa cum este conceput în prezent. Capsula autonomă, de mărimea unui vagon – aproximativ 30 de metri lungime şi 30 de tone greutate – are un design compatibil cu şinele de cale ferată. Prin urmare, aceasta ar putea revoluţiona în cele din urmă configuraţia aeroportului şi mobilitate multimodală. Îmbarcarea, fie mărfuri sau pasageri, în capsulă, ar putea fi realizată nu numai pe aeroporturi, dar şi direct în staţiile de cale ferată sau platformele industriale.

Studiile teoretice arată potenţialul Clip-Air în termeni de capacitate de transport datorită unui management mai eficient şi flexibil al flotei, o rată de încărcare mai eficientă, flexibilitate sporită a aprovizionării şi posibilitatea de a nu mai efectua zboruri goale. Alte avantaje ar veni de la economiile în întreţinere, stocare şi management.

De asemenea Clip-Air îşi propune să abordeze preocupările actuale de mediu, obiectivele stabilite de ACARE (Consiliul consultativ pentru cercetare aeronautică în Europa) care cer reducerea emisiile de CO2 cu 50% până în anul 2020. Consumul de combustibil convenţional al acestei aeronave ar fi redus, deoarece aceasta poate transporta persoane cât trei Airbus A320 cu jumătate din motoare. Cu alte cuvinte, cu trei module în aceeaşi aripă, un zbor de 4000 kilometri ar fi mai ieftin – în ceea ce priveşte consumul de carburant – faţă de trei aeronave de aceeaşi capacitate la viteză şi altitudinea egală.

Clip-Air mai are în vedere, de asemenea, alte tipuri de combustibili, mai puţin poluanţi decât cei folosiţi în prezent.

În termeni tehnici, studiile iniţiale au arătat că proiectul este fezabil, chiar dacă există încă multe provocări viitoare. “Dezvoltarea conceptului necesită efectuarea de simulări aerodinamice mai avansate şi testarea unui model de zbor de 6 metri lungime, alimentat de mini-reactoare, în scopul de a continua să explorăm performanţa de zbor şi pentru a demonstra fezabilitatea pe ansamblu”, consideră Claudio Leonardi, responsabil de proiect Clip-Air.

Pentru prima dată, un model la scară redusă a conceptului de avion Clip-Air a fost prezentat la Paris Air Show în perioada 17-19 iunie 2013.

Spread the love


Scrieti un comentariu