Prisma » Educaţie » Deschiderea educaţiei europene

Deschiderea educaţiei europene

Noua strategie europeană îşi propune să atragă studenţi din lumea întreagă şi să le ofere propriilor absolvenţi competenţele de care au nevoie pentru a face carieră la nivel internaţional.

În condiţiile în care ţări ca India şi China îşi modernizează universităţile şi fac tot posibilul pentru a atrage studenţi străini, Europa trebuie să ia măsuri pentru a rămâne o destinaţie atractivă. Strategia pentru învăţământul superior a Comisiei Europene încurajează derularea de acţiuni pe trei planuri: – schimburile internaţionale de studenţi şi personal universitar – internaţionalizarea şi îmbunătăţirea programelor de studii, inclusiv a învăţământului digital – cooperarea, parteneriatul şi consolidarea capacităţilor.

Studiile în străinătate, în cifre

Potrivit estimărilor, până în 2030, numărul studenţilor existenţi la nivel global va fi de 4 ori mai mare decât cel înregistrat în 2000 (o creştere de la 100 de milioane la 400 de milioane). Numărul studenţilor care optează pentru o universitate din străinătate se măreşte cu 7% în fiecare an (cele mai spectaculoase creşteri se înregistrează în China, India şi Coreea de Sud). În prezent, Europa atrage aproximativ 45% din studenţii internaţionali. În baza noului program Erasmus+, care se va lansa în ianuarie 2014, numărul schimburilor de personal şi de studenţi va fi de 135.000 pe an – cu 100.000 mai mare decât cel prevăzut de programul Erasmus Mundus.

Internaţionalizare acasă

De internaţionalizare nu trebuie să beneficieze doar minoritatea studenţilor europeni care învaţă în străinătate (circa 15% din numărul total). Cei care rămân în ţara de origine ar trebui, de asemenea, să aibă acces la personal cu experienţă internaţională şi să fie încurajaţi să înveţe limbi străine şi să colaboreze cu instituţii din străinătate, prin intermediul învăţării on-line. În acelaşi timp, Comisia invită universităţile şi colegiile să încheie parteneriate în interiorul şi în afara UE, prin proiecte comune şi cursuri bazate pe internet, şi să facă eforturi pentru a elimina ultimele obstacole care mai stau în calea programelor cu diplomă comună şi dublă. Aceste parteneriate vor încuraja recunoaşterea calificărilor profesionale, vor atrage studenţi internaţionali şi vor creşte experienţa internaţională şi şansele de angajare ale absolvenţilor europeni. Deşi rămâne la latitudinea fiecărui stat membru să ia decizii cu privire la reformarea şi internaţionalizarea propriului sistem de învăţământ superior, UE va sprijini acest proces. În perioada 2014-2020, programul Erasmus+ va investi în mobilitate, diplome comune, derularea de parteneriate internaţionale şi perfecţionarea personalului universitar.

Cultură, educaţie şi tineret – 19/07/2013

Spread the love


Scrieti un comentariu