Prisma » Ştiinţă » Maşina zburătoare PAL-V ONE

Maşina zburătoare PAL-V ONE

La doar 18 luni de la testul final, maşina zburătoare Pal-V One poate fi achiziţionată din catalogul Hammacher Schemmler 2013 sub numele Helicycle, la preţul de 295.000 dolari.

În ultimii ani, mai multe companii fac tot posibilul pentru a se asigura că visul unei maşini zburătoare devine realitate.

PAL-V ONE (Personal Air and Land Vehicle) este soluţia propusă de o companie olandeză, PAL-V Europe NV. Un hibrid între o maşină cu două locuri şi un giroplan, PAL-V ONE este relativ uşor de condus şi ar putea fi primul mijloc de transport terestru-aerian pentru călătoriile noastre de zi cu zi intrat oficial în circulaţie.

Compania, fondată în 2001, a prezentat diferite prototipuri din 2008, şi doar în luna martie a realizat zborul final din faza de testare cu modelul PAL-V. Cu o cabină mică, aerodinamică, rotoare pliate şi aripioare mari în parte din spate, vehiculul pe trei roţi, arată mai mult ca un girocopter care rulează decât o maşină care zboară.

Potrivit companiei, conducerea hibridului de 680 kilograme pe sol este similară deplasării cu o motocicletă, din cauza unei sistem patentat care “aşează” automat vehiculul în funcţie de viteza şi unghiul de deplasare.

PAL-V are nevoie totuşi, la fel ca aparatele similare, de aeroporturi pentru a decola. Un singur rotor şi elicea sunt desfăşurate şi PAL-V ONE este gata de zbor. Comutarea între cele două moduri, rulare şi zbor, se face în doar 10 minute.

Atunci când se află în aer, zboară sub 1200 m, deci nu interferează cu traficul aerian comercial. PAL-V este propulsat de un foarte robust motor certificat pentru zbor. El rulează pe benzină şi poate ajunge la viteze de până la 180 km/h, atât pe uscat cât şi în aer. Distanţa necesară pentru decolare (160 metri) şi aterizare este foarte scurtă, putând practic să aterizeze oriunde. Atunci când nu utilizează spaţiul aerian controlat, nu este necesară depunerea unui plan de zbor. Producătorii afirmă că este mai silenţios decât elicopterele datorită rotaţiei lente a rotorului principal. Decolează şi aterizează cu viteză redusă şi este foarte uşor de controlat. Tehnologia giroplan înseamnă că acesta poate ateriza în siguranţă, chiar dacă motorul cedează, deoarece rotorul păstrează auto rotaţie.

Cu un rezervor de aproximativ 100 litri (27 galoane), raza de zbor este între 350 – 500 de kilometri, în funcţie de tipul de vehicul, condiţiile de vânt şi sarcina utilă iar distanţa maximă de deplasare pe sol este de aproximativ 1200 kilometri. Dacă modelele actuale sunt alimentate cu benzină, modelele viitoare vor folosi şi biodiesel sau bioetanol.

Proprietarii vor avea nevoie de un certificat de pilot sportiv pentru a-l folosi. PAL-V nu este destinat doar amatorilor. Compania se adresează şi profesioniştilor, cum ar fi poliţia şi controlul de frontieră, servicii de curierat, chiar şi “medici zburători”.

Fie că este PAL-V ONE, Terrafugia, Trixy Zero sau un alt vehicul, se pare că tendinţa spre maşini/motociclete zburătoare este în creştere. Compania PAL-V Europe NV spune că guvernele din Statele Unite şi Europa se pregătesc deja pentru un viitor care include trafic aerian personal, cu proiecte ale unor “autostrăzi digitale” pe care oricine cu o maşină de zbor să le poată utiliza în condiţii de siguranţă. Finanţarea iniţială a PAL-V a inclus un împrumut din partea Ministerului olandez al Afacerilor Economice.



Scrieti un comentariu