Cargoul european de marfă robotizat s-a cuplat la ISS
O navă uriaşă de marfă fără pilot a ajuns la Staţia Spaţială Internaţională în 28 martie, livrând tone de provizii proaspete pentru cei şase membrii ai echipajului de pe avanpostul orbital.
După cinci zile de călătorie spre staţia spaţială, al treilea vehicul de transfer automat (ATV-3) lansat de către Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a ajuns la complexul spaţial încărcat cu aproximativ 7 tone de alimente, apă, îmbrăcăminte, experimente şi combustibil în ceea ce este cea mai grea sarcină livrată vreodată avanpostului de o navă spaţială robotică, conform oficialilor ESA.
ATV-3 a andocat impecabil la un loc de parcare de pe modulul de serviciu Zvezda al staţiei folosind un sofisticat sistem de ghidare cu laser, în timp ce ambele vehicule au zburat la 386 km deasupra Oceanului Pacific de Sud. Preventiv au fost închise obloanele cupolei pe staţia spaţială pentru a proteja ferestrele şi a fost oprit temporar sistemul wireless de pe staţie pentru a preveni interferenţele cu sosirea ATV-3. Un cosmonaut olandez şi un coleg rus au monitorizat operaţiunile de acostare din interiorul modulului Zvezda.
“Cuplarea a fost uşoară” a transmis unul dintre astronauţi prin radio controlorilor misiunii. “Noi nici nu am simţit”.
Întâlnirea şi andocarea au fost gestionate de către operatori de la centru ESA de control al ATV-urilor din Toulouse, Franţa, precum şi de oficialii NASA de la Centrul Spaţial Johnson din Houston.
Cargoul cilindric de 13 de tone are 10,7 metri lungime şi 4.5 metri lăţime, atât de mare încât poate să încarce un autobuz cu etaj. Nava de unică folosinţă va rămâne ataşată de staţia spaţială până la şase luni, apoi astronauţii depozitează în ea gunoiul şi, în mod deliberat, este trimisă să ardă la reintrarea în atmosfera Pământului.
ATV-3 a fost lansat în spaţiu pe 23 martie din America de Sud, de la cosmodromul european din Kourou, Guyana Franceză, cu ajutorul unei rachete Ariane V.
Nava este numită “Edoardo Amaldi”, după celebrul fizician italian care este creditat că a ajutat la crearea Agenţiei Spaţiale Europene. Amaldi este, de asemenea, unul dintre părinţii fondatori ai CERN, laboratorul de fizica particulelor situat de-a lungul frontierei Elveţia-Franţa, şi care adăposteşte Large Hadron Collider.
ESA numeşte ATV-urile sale după figuri importante în astronomie sau explorarea spaţiului. Primul vehicul al agenţiei, Jules Verne, a făcut zborul inaugural la staţia spaţială în 2008. ATV-2, numit Johannes Kepler, a urmat în 2011.
Următoarele două ATV-uri europene planificate, denumite ATV-4 Albert Einstein şi ATV-5 Georges Lemaître, sunt programate pentru a fi lansate spre ISS în 2013 respectiv 2014.
Publicat in: 05/04/2012 | Nu sunt comentarii » |