Prisma » Civica » Petiţie deschisă pentru salvarea Muzeului de locomotive şi a parcului

Petiţie deschisă pentru salvarea Muzeului de locomotive şi a parcului

Resita, 14.09.2016

Către Primaria Muncipiului Reşiţa
În atenţia Domnului Ioan Popa, Primar

Ref. Anularea autorizatie nr. 240/2015 emise de primarul municipiului Resita si a HCL 319/2014 emis de Consiliul local Resita pentru realizarea unei statii distributie carburanti si a altor investitii in spatiul verde din imediata vecinatate a Muzeului de locomotive cu abur din Resita, zona Triaj

Petitie deschisă pentru salvarea Muzeului de locomotive şi a parcului

Stimate domnule Ioan Popa,

De mai multi ani asistam la o agresiune constanta asupra spatiului urban, asupra zonelor verzi si mediului, asupra patrimoniului cultural din Resita si nu numai.

Consideram ca deteriorarea continua din ultimii ani a vietii si sanatatii locuitorilor din Resita este direct legata de disparitia unui mare numar de spatii verzi, de taierea abuziva si iresponsabila a arborilor, de mutilarea arhitectonica a orasului prin avizarea unor constructii indoielnice (realizate in special in spatii verzi) ceea ce ne obliga sa reactionam si sa va cerem public incetarea acestor taieri, distrugeri si agresiuni. Consideram ca in perioada 2004-2015 ultimii doi primari ai Resitei au jucat un rol negativ prin acceptarea, sprijinirea si avizarea unor demersuri de natura imobiliara, economica, edilitar-urbana in municipiu. Aceasta sustinere din partea celor doi primari s-a dovedit a depasi flagrant prevederile legale si, nu in ultimul rand, rezultatele acelorasi demersuri, sustinute de cei doi fosti primari, se dovedesc a fi contrare intereselor orasului nostru, a locuitorilor lui, al patrimoniului natural si cultural.

La mijlocul lunii noiembrie 2015 am observat o intensa activitate de imprejmuire a unei parti a spatiului verde din zona Triaj, din Resita si anume, a parcului aflat in imediata apropiere a Muzeului de locomotive cu abur. In zilele ce au urmat, investitorul a realizat diverse activitati in parc (au fost instalate containere, a fost parcat un excavator) ce au dus la afectarea acestui spatiu verde, atat a solului cat si a vegetatiei. Subliniem faptul ca in aceasta zona s-au taiat arbori si s-a distrus covorul vegetal. Urmele activitatii de santier sunt si in prezent vizibile.

Ca urmare a acestei situatii o coalitie de ONG-uri locale a reactionat si a trimis scrisori deschise mai multor institutii pe care le consideram direct responsabile si legate de avizarea documentelor ce au ca rezultat agresiunea asupra parcului si a Muzeului de locomotive cu abur din zona Triaj a Resitei. In aceste scrisori deschise ceream explicatii institutiilor vizate si incercam stoparea lucrarilor. De asemenea, demersul coalitiei a fost sustinut de mass-media locala, cetateni ai orasului, profesori universitari din Resita si Timisoara, etc. care au luat pozitie fata de aceasta agresiune.

Semnatarii acestor scrisori si nu numai, consideram ca realizarea unei statii de benzina in aceasta zona nu este oportuna, este ilegala, periculoasa, punand in pericol viata locuitorilor zonei, si constituie un abuz. Constructia va duce la distrugerea spatiului verde si va afecta profund Muzeul de locomotive, obiectiv de patrimoniu categoria A de interes national (inclusiv cele 16 locomotive expuse si declarate bunuri de tezaur), simbol al orasului, al Banatului si, nu in ultimul rand, al Romaniei.

Opinam ca eliberarea acestor autorizatii si avize de catre o serie de institutii publice locale si centrale (pe care beneficiarul sustine ca le poseda) demonstreaza cinism si dispret profund fata de locuitorii zonei, fata de cetatenii Resitei si, nu in ultimul rand, s-a facut cu incalcarea flagranta a prevederilor legale cu privire la transparenta si consultare publica, cu privire la spatiile verzi urbane, la sanatatea si siguranta locuitorilor, la protectia patrimoniului cultural de importanta nationala.

Tinand cont de importanta Muzeului de locomotive pentru intreaga comunitate si pentru patrimoniul national, consideram ca dezbaterile si consultarile publice ar fi trebuit organizate cu o larga vizibilitate si transparenta, cu prezentarea in detaliu a PUZ-ului in care sa se explice clar situarea viitoarei constructii in imediata vecinatate a Muzeului. Suntem de parere ca ar fi esential sa se reanalizeze aceste documente legate de consultare si vizibilitate pentru a se vedea cat de corecta si transparenta a fost informarea, astfel incat publicul larg, comunitatea, specialistii sa poata reactiona in cunostinta de cauza Opinam ca ar fi fost pertinent, ca in cadrul acestor dezbateri sa fie consultati arhitecti si specialisti locali si regionali, invitati experti externi, solicitate puncte de vedere ale ONG-urilor reprezentative din comunitate, consultat mediul academic local si regional de specialitate etc. Acel spatiu verde, ce ar urma sa fie distrus de catre statia de distributie carburant, spatiu aflat in integralitatea lui in zona de protectie a Muzeului de locomotive, cadreaza foarte bine cu obiectivul de patrimoniu reprezentat de Muzeu si piesele de tezaur expuse. Respectiva insula verde reprezinta o oaza de vegetatie si o sursa de oxigen pentru locuitorii zonei, sufocati deja de betoane si bitum. Acest mic parculet poate suplini zonele verzi de agrement si promenada (tot mai putine in oras si supuse unei agresiuni constante) si, in acelasi timp, el reprezinta un spatiu tampon intre zona locuibila si liniile de cai ferate ale CFR, constituind simultan, in opinia noastra, un element de peisaj cultural consacrat in comunitatea resiteana indiferent de faptul ca el nu a fost clasat, pana la acest moment, ca atare.

Prin aceasta adresa va solicitam, in primul rand, anularea certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire. In sustinerea celor solicitate aratam faptul ca la data de 04.11.2015 data la care a fost emisa Autorizatia de construire nr. 240 lipsea din anexele care sunt parte integranta din aceasta Avizul Ministerului culturii conform Legii 50/1991 si Legea 422/2001 aviz solicitat prin Certificatul de urbanism. Acest lucru dovedeste faptul ca Autorizatia mai sus mentionata a fost emisa cu incalcarea prevederilor legale.

Astfel, in temeiul art. 1 alin. 6 din Legea 554/2004 privind contenciosul administrative cu modificarile si completarile ulterioare “Autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral nelegal poate sa solicite instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice.”

De asemenea, va solicitam si anularea HCL 319 din 18.11.2014 si a documentatiei de urbanism PUZ “Zona comerciala, statie de carburanti si servicii”, in municipiul Resita, str. Timisoarei, din zona Triaj ce a fost modificat, consideram ilegal, in perioada 2012-2015, viciind profund hotararea mentionata. Tot acest sir de erori si documente a permis initierea unor lucrari intr-un spatiu verde aflat in integralitatea lui in zona de protectie a Muzeului de locomotive cu abur. Aceasta anulare a HCL/PUZ-ului ar fi un act minimal din partea Primariei Resita/Consiliului local, de reintrare in legalitate, tinand cont de faptul ca PUG-ul Resitei ne confirma faptul ca spatiul verde din Triaj se afla integral in zona de protectie a Muzeului de locomotive cu abur.

Fata de cele semnalate in prezenta petitie va rugam sa procedati la efectuarea demersurilor legale in vederea anularii actelor emise cu incalcarea legii.

In speranta solutionarii pozitive, in interesul comunitatii si in regim de urgenta, semneaza prezenta petitie urmatoarele personalitati si organizatii:

  • Dr. Ada D. Cruceanu
  • Prof. dr. Martin Olaru
  • Prof. dr. Vasile Mircea Zaberca
  • Iosif Morac, Asociatia Speologica Exploratorii Andrei Balbarau, Asociatia Cogito
  • prof. dr. ing Nadia Potoceanu, Fundatia Activity
  • Lucian Duca, Societatea pentru Cultura “Metarsis”
  • Laura Turcu, Asociatia Voluntariatul pentru Toti
  • Cornel Popovici Sturza, Asociatia GEC Nera
  • Marinela Rotaru, Asociatia ProVitam
  • Corneliu Martin, Asociatia Dunarea Moldova-Noua
  • Daniel Grebeldinger, Asocatia Nevo Parudimos
  • Razvan Rotaru, Asociatia Evolution
  • Andrei Szabo, Asociatia Euroland Banat


Scrieti un comentariu