Prisma » Ştiinţă » Turanor PlanetSolar – ocolul lumii în 584 de zile

Turanor PlanetSolar – ocolul lumii în 584 de zile

La data de 27 septembrie 2010, cea mai mare barcă din lume alimentată cu energie solară, Turanor PlanetSolar, a plecat de la Monaco în tentativa de a deveni prima barcă care navighează în jurul lumii folosind doar puterea Soarelui. La începutul lunii mai 2012 a finalizat cu succes misiunea, ajungând înapoi la Monaco, după 18 luni în care a înconjurat planeta.

Pe parcursul celor 60.006 kilometri parcurşi, echipajul a înfruntat furtuni şi plictiseală, a traversat oceane şi a oprit în zeci de porturi din întreaga lume.

Cu o formă de navă spaţială elegantă, lungă de 31 metri şi acoperită cu 537 de metri pătraţi de panouri solare, PlanetSolar are la bază ideea lui Raphaël Domjan, care a decis în 2004 să demonstreze extraordinarul potenţial al tehnologiei solare arătând că se poate naviga cu o barcă în jurul lumii, folosind doar energia solară.

A fost nevoie de ani de studii, de strângere de fonduri şi de cercetare, 64.000 de ore pentru construcţie şi 584 de zile de navigaţie, pentru a demonstra că se poate: PlanetSolar s-a întors fără probleme în portul de unde a pornit, în mijlocul aplauzelor mulţimii şi a sirenelor navelor. A urmat o cină de gală şi un spectacol de lumini alimentat de energia solară stocată în bateriile lui PlanetSolar.

“Oamenii nu au crezut că este posibil, dar am demonstrat pentru prima dată că se poate face – se poate călători în jurul lumii într-o barcă doar cu ajutorul tehnologiei solare”, a spus Domjan, un fost şofer de ambulanţă, ghid montan şi specialist în salvări.

“Scopul a fost de a răspândi mesajul, pentru politicieni şi pentru lumea de afaceri, că, dacă putem face acest lucru, dacă putem propulsa o barcă în jurul lumii, atunci putem folosi energia solară în mult mai multe alte moduri”.

Echipa angrenată în proiect, constând dintr-un echipaj de cinci la bord şi o duzină pe ţărm care au asigurat acţiunile de planificare, de marketing şi comunicare, alături de consultanţă ştiinţifică, a transmis mesajul său Ad Litteram în jurul lumii.

De la Monaco, PlanetSolar s-a deplasat la Miami şi la Cancun, Mexic, la timp pentru a participa la conferinţa internaţională privind schimbările climatice, în decembrie 2010. După ce a trecut prin Canalul Panama, nava a continuat pe ruta Insulele Galapagos, Australia, Hong Kong, India şi Abu Dhabi, Canalul Suez şi înapoi în Marea Mediterană.

Punctul cel mai dificil s-a ivit când au apărut probleme tehnice cu elicea navei, atunci când o furtună a lovit nava lângă Abu Dhabi (Tehnologia solară care a alimentat barca, a lucrat fără probleme pe parcursul întregii călătorii, a spus Domjan). Trecerea prin Golful Aden, zonă în care pirateria este o problemă serioasă, a fost cea mai mare provocare, echipajul şi experţii în securitate care le-au fost alături pentru acest segment de călătorie fiind în permanentă alertă.

Proiecte de acest gen vizează promovarea cauzei energiilor regenerabile în faţa schimbărilor climatice, mai degrabă decât câştiguri comerciale. Energia solară nu va fi, probabil, singura sursă de energie pentru vasele mari, cum ar fi nave container şi petroliere. Totuşi, îmbunătăţirea eficienţei panourilor solare şi a bateriilor în ultimii ani, arată că nave, cum ar fi PlanetSolar, în cazul în care a construite astăzi, ar fi mult mai eficiente şi mai ieftine.

În acelaşi timp, proiecte de genul PlanetSolar vin într-un moment când multe industrii sunt mai deschise la energia alternativă decât oricând înainte.



Scrieti un comentariu