Prisma » Ştiinţă » Hyperloop

Hyperloop

Problema celor care reuşesc să depăşească provocări tehnologice majore este că atunci când doar menţionează în treacăt o idee nouă, toată lumea se aşteaptă să o dezvolte. Acest fapt de viaţă l-a aflat şi Elon Musk, cu un an în urmă, când a menţionat pentru prima dată ideea privind “al cincilea mod de transport”, după avioane, trenuri, maşini şi bărci, numit Hyperloop. De atunci, fondatorul SpaceX şi Tesla a fost în mod constant presat cu întrebări despre modul în care funcţionează sistemul şi când va putea dezvălui detalii privind această nouă abordare. Ei bine, în 12 august, Musk a prezentat Hyperloop, cu ilustraţii, explicaţii tehnice, obstacole financiare şi chiar o potenţială primă rută.

Publicat pe o pagină specială de pe site-ul SpaceX, în planul care cuprinde 57 de pagini pdf, Musk expune ceea ce el vede ca un mod de transport care ar fi cu multe ordine de mărime mai ieftin şi mai rapid decât metodele de călătorie actuale. Potrivit spuselor lui, ideea i-a venit când a aflat planul Californiei (USA) de a investi într-un sistem feroviar de mare viteză clasic, un sistem, crede el, prea scump şi prea lent. Potrivit lui Musk, “Până inventăm teleportarea reală… singura opţiune pentru călătorie super rapidă este de a construi un tub peste sau sub pământ, tub care conţine un mediu special”.

Pentru acest lucru, el are în vedere ceea ce numeşte un sistem Hyperloop. “Hyperloop (sau ceva similar) este, în opinia mea, soluţia corectă pentru perechi de oraşe cu trafic intens, care sunt la mai puţin de 1500 km distanţă. În jurul acestui punct de inflexiune, bănuiesc că transportul aerian supersonic sfârşeşte prin a fi mai rapid şi mai ieftin. Cu o altitudine destul de mare şi geometria corectă, zgomotul boomului sonic la sol nu ar fi mai puternic decât la avioane actuale. De asemenea, un avion supersonic cu zgomot redus, este bun pentru orice pereche de oraşe pe distanţe lungi fără a fi nevoie de vaste infrastructuri noi la nivel mondial.

Cu toate acestea, pentru distanţe de câteva sute de mile de călătorie, un avion supersonic este destul de inutil, petrecând aproape tot timpul în faza ascendentă şi descendentă dar foarte puţin timp la nivelul vitezei de croazieră”.

Despre principiul Hyperloop, Musk scrie: “Hyperloop constă dintr-un tub de presiune internă scăzută, în care se introduc capsule, care sunt transportate atât la viteze mici cât şi mari de-a lungul întregii lungimi a tubului. Capsulele sunt sprijinite pe o pernă de aer, creată de ridicarea aerodinamică. Acestea sunt deplasate prin efectul unui accelerator liniar magnetic aplicat la diferite staţii, fiind dotate fiecare cu un compresor electric frontal care transferă în mod activ aerul de înaltă presiune din faţă spre spatele capsulei, pentru a depăşi limita Kantrowitz. Construite din aluminiu, vor putea transporta, fiecare, 28 de persoane sau 3 maşini, cu o viteză de până la 1230 km/h, în tuburi din oţel, acoperite cu panourile solare care vor furniza energia necesară sistemului, tuburi aşezate paralel pe cea mai mare parte a traseului, susţinute pe coloane. Acceleraţia suportată de pasagerii va fi sub 0.5 g (jumătate din acceleraţia gravitaţională Pământului).

Musk spune că nu va construi Hyperloop încă. În schimb, el ar dori să vadă comunitatea implicată în proiectul postat. În documentul care detaliază Hyperloop Alpha, Musk spune chiar că acest proiect este considerat un “concept de transport open source”. Acum este prea ocupat cu Tesla şi Space-X, totuşi, “Sunt oarecum tentat să fac cel puţin un prototip demonstrativ… Poate voi crea o versiune la scară redusă, care să fie operaţională, şi apoi să-l predau la altcineva… Cred că, probabil, voi ajunge să fac asta”, a spus la o conferinţă de presă.



Scrieti un comentariu