Prisma » Ştiinţă » HAV304 – un dirijabil gigant

HAV304 – un dirijabil gigant

Cel mai mare avion din lume – parte avion, parte dirijabil şi parte elicopter – a fost prezentat pentru prima dată, în Marea Britanie.

Cu o lungime de 91 de metri, depăşeşte avionul Airbus A380 şi aeronava pentru transport aerian de marfă Antonov An-225, care a fost până acum cea mai lungă aeronavă construită vreodată.

Cunoscut sub numele de HAV304, aparatul a fost expus la Cardington, în Bedfordshire, UK, în singurul hangar suficient de mare pentru a găzdui gigantul de 34 metri lăţime şi 26 metri înălţime.

Creat de Hybrid Air Vehicles Ltd (HAV), proiectul a primit recent un grant de 2.5 milioane de lire sterline de la guvernul britanic.

Bruce Dickinson, solistul de la Iron Maiden şi un investitor important în avion, l-a descris drept un “game changer” în domeniu.

Nava are emisii reduse de carbon, nu are nevoie de o pistă de decolare şi este considerată a fi cu aproximativ 70 la sută mai ecologică decât un avion de marfă.

Spre sfârşitul anului va zbura în Marea Britanie şi este proiectată să rămână în aer timp de până la trei săptămâni pentru a ajuta la activităţi de supraveghere, comunicaţii şi furnizarea de ajutor.

Potrivit strategiei companiei, HAV304 va conduce la dezvoltarea Airlander 50, care ar putea transporta 50 de tone de marfă.

Aeronava combină în mod eficient cele mai bune caracteristici de design întâlnite la avion, dirijabil şi elicopter. La prima vedere pare un dirijabil uriaş, dar are o formă aerodinamică unică, care îi permite să producă efectul de ridicare la fel ca o aripă de avion. Forma arcuită oferă până la 40 la sută din ridicarea vehiculului. Chiar dacă are coca umplută cu heliu, designul a permis inginerilor să construiască aparatul mai greu decât aerul.

Aeronava este alimentată de patru motoare diesel turbo de 350 CP. Două motoare sunt montate în partea din faţă pe corpul navei şi două la pupa pentru funcţionarea în regim de croazieră la viteza de 160 km/h.

airlander

HAV crede că există o piaţă mondială pentru 600-1.000 de astfel de aeronave. Pentru moment, compania intenţionează să producă în jur de 10 bucăţi pe an, pentru următorii patru sau cinci ani.

HAV304 a fost dezvoltat iniţial pentru guvernul SUA ca un avion de supraveghere cu rază şi durată mare de acţiune, dar a fost abandonat pe fondul reducerilor de cheltuieli în apărare.

Aducerea aeronavei în Marea Britanie, la sfârşitul anului trecut, a implicat utilizarea a 15 containere gigantice, cu patru zile necesare pentru a descărca echipamentul folosind o macara de 50 de tone şi una de 100 tone.

Chris Daniels, şef de comunicaţii la HAV, consideră că navele nu vor înlocui transportul tradiţional de marfă pe căile ferate, dar acest tip de maşini hibride sunt potrivite pentru a deplasa sarcini foarte grele în zonele greu accesibile, cum ar fi Canada şi Africa. “Problema schimbărilor climatice în jurul drumurilor de gheaţă din Canada arată că este nevoie de o altă soluţie, în timp ce pentru problemele de securitate în Africa ar putea rezolva o parte a ecuaţiei”, arată el.



Scrieti un comentariu