Prisma » Ştiinţă » Airlander 10, cel mai mare avion din lume, este aproape gata!

Airlander 10, cel mai mare avion din lume, este aproape gata!

A fost stabilită data aproximativă de lansare pentru cel mai lung şi mai larg avion din lume, Airlander 10, o îmbinare între un dirijabil şi un avion. În partea a doua a lunii martie, aeronava, care este în prezent cel mai mare avion de pasageri din lume, devansând Airbus A380, se va ridica pentru zborul de încercare peste Bedfordshire, Marea Britanie.

Cu o lungime de 92 metri şi 43.5 metri lăţime, acest dirijabil este de mărimea unui teren de fotbal. Dimensiunea sa uriaşă derivă din corpul navei umplut cu heliu (38.000 metri cubi).

Nava a fost iniţial dezvoltată ca parte a unui proiect al armatei americane, abandonat ulterior de către şefii militari. Ea este acum transformată, într-un hangar din Cardington, Bedfordshire, UK, pentru a oferi zboruri civile.

Potrivit constructorului, Hybrid Air Vehicles, Airlander se află în ultima fază de construcţie, care implică ataşarea celor mai importante componente – aripile şi motoarele, care va fi efectuată într-o succesiune rapidă în săptămânile următoare. Prima aripă a fost deja ataşată, la momentul redactării. Ea a fost ridicată şi fixată de cocă în câteva ore, folosindu-se o macara gigant utilizată, de obicei, în inginerie feroviară. Aripa, măsurând 9 x 11 m, a fost ataşată de corpul navei folosind o serie de cabluri şi cleme care permit să îşi menţină poziţia, chiar sub solicitări intense.

Spre deosebire de dirijabilele tradiţionale, Airlander nu are o structură internă, dar devine rigidă prin umplerea cu heliu, la puţin peste presiunea atmosferică. Materialul super-puternic din care este construită carena a fost proiectat de către Warwick Mills şi asamblat de ILC Dover, compania care face costume spaţiale pentru NASA. Compoziţia sa inovatoare include o ţesătură de rezistenţă la interior şi un strat de protecţie Tedlar la exterior, între cele două fiind intercalat un film Mylar pentru a reţine heliul.

Airlander 10 poate decola vertical şi atinge o altitudine de croazieră de 6.100 metri. Viteza de deplasare este de 148 km/h, cu o încărcătură de peste 10.000 kg.

Se aşteaptă de la această navă să îndeplinească mai multe roluri. Ca aeronavă de pasageri, ar putea transporta până la 48 de persoane în deplin confort, aceştia putând să se deplaseze liber în afara cabinelor şi să privească afară prin ferestrele care se întind din podea până în tavan. Cele patru motoare de 350 CP sunt suficiente pentru a zbura între Londra şi Paris, în mai puţin de 2.5 ore. De asemenea, poate rămâne în zbor timp de două săptămâni.

Airlander 10 ar putea fi utilizat şi pentru zboruri de observare, supraveghere, pentru turism sau militare, deoarece poate ateriza şi decola de pe cele mai multe tipuri de suprafeţe fără o pistă şi poate funcţiona în zonele cu climă extremă, rece sau caldă.

Dacă testele din martie decurg bine, Hybrid Air Vehicles intenţionează să producă cel puţin 10 aparate pe an, în următorii cinci ani.

Unii au salutat Airlanders ca pe viitorul transportului aerian, deoarece, spre deosebire de avioanele convenţionale, poluează mult mai puţin şi nu este suficient de zgomotos pentru a deranja oamenii de la sol.



Scrieti un comentariu