Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat
Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare.
Ministerul Educaţiei Naţionale a reglementat – prin ordin – metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat. De asemenea, prin intermediul acestui document, au fost stabilite sistemele de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodicăatât a domeniilor de studii universitare de doctorat, cât şi a şcolilor doctorale şi a insti-tuţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD).
Prin acest demers, solicitat de universităţi şi de Consiliul Na-ţional al Rectorilor (CNR), Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a creat cadrul legal pentru demararea procesului de evaluare a studiilor universitare de doctorat. Evaluarea se realizează de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de o altă agenţie de asigurare a calităţii din străinătate, înscrisă în EQAR, cu cooptarea studenţilor şi experţilor internaţionali. Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior are obligaţia de a elabora, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat, iar instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat au obligaţia de a realiza, până la data de 15 februarie 2019, raportul de evaluare internă şi de a solicita evaluarea de către agenţia de asigurare a calităţii din ţară sau străinătate. Ordinul de ministru clarifică şi aspecte cu privire la evaluarea şcolilor doctorale. Astfel, fiecare şcoală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD, în vederea menţinerii acreditării.
În ceea ce priveşte evaluarea programelor de studii universitare de doctorat, aceasta se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, din 5 în 5 ani, pentru obţinerea sau menţinerea acreditării. Evaluarea şcolilor doctorale prevăzute în Legea 100/2018 şi care îşi menţin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2019, se realizează în paralel şi concomitent cu evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat.
În cazul în care un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe şcoli doctorale din cadrul aceluiaşi IOSUD, evaluarea se realizează o singură dată, la nivelul IOSUD.
Proiectul aprobat prin ordin de ministru a fost propus de Agen-ţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, supus dezbaterii publice, discutat cu instituţiile de învăţământ superior şi CNR şi analizat în Comisia de Dialog Social.
MEN, 05.11.2018
Publicat in: 09/11/2018 | Nu sunt comentarii » |